#KaxigaResor2017

Nu har vi vart på ännu en resa. Åh vilken resa det var.
 
Vart
Saalbach, Österrike
 
När
11-18 mars 2017
 
Hur
Med Carlsteins buss, 20 timmar +/- från Kaxholmen
 
Vilka
46 glada från Karlskoga, Örebro, Kaxholmen, Huskvarna, Jönköping, Falkenberg... plus två busschaufförer
 
 
Resrutt
Start i Kaxholmen, ner till Helsingborg
Färja över till Helsingör
Vidare genom Danmark
Färja över tillPuttgarten
Autobahm genom Tyskland
Vidare in i Österrike
 
Liftsystem
Saalbach
Hinterglemm
Leogang
Fieberbrunn
 
Tidsfördriv
Soduku
Korsord
Kaxiga resors quiz 
Bilder från tidigare år
Spotify musikallista
Spotify melodifestivallista
 
Filmer vi såg i bussen
Sällskapsresan-filmerna
Yrrol
Gladiator
Nån ubåt-film
Troja
Mamma Mia
Män som hatar kvinnor
Life of Brian
 
Musik
Cotton Eye Joe
Tyrolermusik
Pjäxdansmusik umpa-bumpa
Värmlandspöjken
Diverse snapsvisor
 
Boende
Pension Seighof
Sabinas lägenhet på Bastugatan
 
Mat & dryck
Knödel
Rind-suppe
Gulash-suppe
Soup of Pears
Broccolisoppa
Wurst
Apfelmus
Salladsbuffe
Sauerkraut
Mindre goda desserter
Bauer-salat
Wienersnitzel
Österrikiska spenatnudlar
Bier
Radler
Choco mit rum
Friegl
Kaffeobers
Hasselnuss
"Fruktstund"
Tonfiskröra med apelsin
Fimpask-kakan med vaniljsås
 
Personer
Hannes aka Hasse
Claudia
Rednex-stretchande man i afterskin
Kontorskjortdansande man på pjäxdansen
Den mysko kanske fulla tyska busschauffören som ville bli fotograferad med alpbakgrund
Shortsåkande österrikare i backarna
 
Väder
Soligt och vårväder
Klarblå himmel
Kalla nätter med minusgrader
 
Vintersport
Skidåkning - utför och nifför
Sidåkning - längd
Snowboarding
 
Upplevelser & händelser
Pjäxdans 
After ski
Markus och Bosse spiller ut ärtsoppa på servitrisen
Sabinas musikquiz 
Uh Adele
Förfesterna 18:05 
Namnfelsägningarna
Bussen som skymmer solen
Dubbad tysk film
Grej of the day
Ann och Bosse streamar BIK-matchen under musikquizet
Björns gandalf-hatt med bjällra
7km-jausern i smör-snö med på tok för mycket kläder på
Hannes snygga outfit med ledehosen och flätskägg
Salong Sabina som inbakar flätor
Dansband-dansandet av Simon och Peter
Mördarbacken från Supermarket till Hotellet
Haus Znopp 
Markus keps-problem i bussen
Dj Markus and the Go Go Girls
Stakningen upp när vi åkte till fel lift. Äkta Charlotte Kalla-anda
Oorganiserade frukosten första morgonen
Markus och Magnus åkte skibuss åt fel håll
Lützen-dimma varje morgen i frukosten pga stekning av ägg och bacon
Solning på terassen framför huset när bussen var borta
 
Mest använda
Underställ 
Solbrillor
 
Minst använda
High heels
 
Sista minuten-köp
Salomon-pjäxor
 
Sista dagen-köp
Atomic hjälm
 
Överflöd
Packning. För mycket.
Holländare. För många.
 
Sämsta servicen
På Scandlines-färjorna - toklånga köer
 
Bästa servicen
På Hotel Seighof - Hannes & Claudia med kusiner/släkt 
 
Tyska fraser vi använde
Guten morgen
Wie gehts?
Eine grosse bier bitte
Danke schön
Alles klar
Jawohl
Acthung
Ich spreche nicht deutsch
 
Språk vi inte behärskar
Tyska
Holländska
Småländska
 
Vinster & goodies
Staples läppsyl
Staples nyckelband
Staples reflex
Staples kola
Heta veckor-keps
Sandwich grill
 
Quotes
"Det är nästan som att vara utomlands"
"Ingen tycker om mig"
"Tänk på vad du säger, idiot betyder samma sak på de flesta språk" "Folk kan förstå vad du säger"
"Ja, det gjør vi"
"Den är automatiskt, AUTOMATISKT, läs på handtaget, AUTOMATISK"
"Va?"
"Jag ska göra dig arvlös"
"Yo bro"
"Halllooooooou"'
"Va solbrända ni är!"
"Nej, du skämtar"
"Ja, eller hur?!"
"Tack för en kanonbra jobbvecka"
"Jag är ingen talare men..."
"Room number 12, no no sorry, 7 I meant 7!"
"Hej mamma, eller jag menar hej Cissi"
"Tjenärô"
"Jag ska ta något lätt till lunch"
"Jag ska ta soppa till lunch så jag inte blir så mätt"
"Jag ska vabba Janne imorgon"
"VAB - Vård av Berggren"
"Vad ler du för, har du släpt en fis?" "Nej men Markus har så jag stack"
"Får man sitta kvar i bussen?" "Jag tror inte de vill det" "Jo men det får man" "Nja, det kanske man får"
"Vilket väder det är!"
"Vilken meny tog jag?"
"Nu ska vi åka nifför"
"Vi har en nota på 102 euro, jag har druckit för 22"
"Ein grosse bier bitte"
"Un Radler, no sorry EIN Radler porfavor, no I mean bitte"
"Jag är svensk juniormästare i spansk skitgubbe"
"Den österikiska dekoren är ju to die for"
"Tar dom aldrig ner juldekorationen här?!"
"Hur smakade Knödeln - var den god? "Nej"
"I natt i natt är det du är det jag..."
"Jag tänker inte äta när det kommer, det är en principsak, man ska få maten samtidigt"
"Men Markus, skärp dig, du beställde ju från middagsmenyn, skyll dig själv"
"Livet på en kudde"
"Du får beställa av hon den färgade, du fattar när du ser henne" (Hon hade rosa hår)
"Ausgang, Eingang..."
"Can you take a photo of us" "Yes, that's my job"
"Jag har inte tagit med nån bok, typiskt"
"Jag har inte läst en sida..."
"Nu kommer det värsta på hela dan, att få i fötterna i pjäxorna"
"Nu kommer det bästa på hela dan, att ta ur fötterna ur pjäxorna"
"It's hard to be on top"
"Vad äkta den här tomatsoppan känns när man ser in i köket och det står hinkar med Heinz Tomatensuppe staplade på varandra"
"Hemlagat verkligen!"
"Dom här tunnlarna måste vara nya, dom var inte här sist jag var med"
"Åh chokladmousse, vad är det i? Oliver?" "Eller kidneybönor?"
"Glöm inte att hasstagga"
"Kajsa - ha, den tog vi!" "Markus, busted, kollar du på mello??"
"Vart var toaletten?" "En våning ner" "SÅKLART"
"Man får väl inte ha egen alkohol på rummet?" "Men man behöver inte följa varenda regel"
"Ikväll är det räkspett som glället" "Glället?"
"Idag tog jag en penna!" "Vi behöver ingen penna, det är kockens kväll i kväll"
"Får du plats i bilden Markus?"
"Det är ju bara bås, jag var tvungen att vänta med att gå på toa"
"Färjestad är ett hockey-bockey-lag, hockey-bockey-lag"
"Ernst, där har vi en till känd österrikare. Han, Arnold och Hitler, kan vi några fler?"
"Jag åkte fel..."
"Hallå Janne!"
"Nån som vill ha godis?" "Nej, sån där all sorts är det bara du som tycker om"
"Jag har nog nybörjarotur"
"Kan vi inte spela utan Kajsa, jag vann då"
"Mamma har du nån soduku, jag klarar inte ens av barnkorsorden, självförtroendet är i bott"
"Pappa du får vara Stig-Helmer, och Bosse kan vara Ole"
"Can I get the soup of menu 1 and the main of menu 2?" "Yes, speak to my cousin, OK menu 2  mit suppe, kein problem"
"Hannes har ett 50-tal kusiner, de är nog alla släkt här i byn"
"Ja, incest typ..." "Eh, jag menar, inavel..."
"Snygga berg"
"Majestätiskt är rätt ord"
"Du vet, Bolognese är nationalrätt i Österrike" "Aha..."
"Det där är ju Kajsas mamma!"
"Nej, det där är typ bara fallskärmshoppsplan..."
"Jag ville inte erkänna att jag hade fel..."
"Det var fler som inte borstade tänderna så då behöver jag inte göra det heller"
"Du borde ha blåmärken på benen så som jag har sparkat på dig i natt för att du snarkade så..."
  
Inredning
Skidor på väggarna
Pjäxor på väggarna
Uppochner vända bord i taket
Mumifierad katt vid toaletten
Katt i korg inglasad i golvet
Vapen och knivar på väggar och tak
Klänningar och hattar inglasade i korridorer och toalettet
Rakblad och taggtråd i toasitsar
Solros-barn-tavlor
Nål och tråd-kit på väggen (vanligtvis på hotellrum får man en bibel)
Juldekoration tänd och och icke tänd
Vattenhjul inomhus 
Toaletter en våning ner, alltid. Grymt jobbigt med pjäxor
 
Skador & liknande
Solbrända näsor
Onda fotsulor
Ömma ben
Blåmärkiga ben och panna efter toalettbesök i bussen 
Skadad armbåge i Björns och Cissis kök
Bruten lins
 
 
#Hashtaggar
#Kaxigaresor2017
#Saalbach
#SaalbachHinterglemm
#HomeofLässig
#NoFilter
 
TACK för en fantastisk resa! Ses igen nästa år! Bring on Kaxiga Resor 2018!
(Klicka på de små bilderna för att se dem i en större modell...)
 
Avslutar med min och mammas egna påhittade knep och knåp ifrån bussen:
 
Vilka svenska städer är detta?
Salmon-River
Grow-lake
Right-bay
Dick-is-river
Buying
West-hill
Town-of-Jesus-mother
New-nose-harbour
Angry-snow-clearance-machine
Destiny-pile
Oak-lake
Letter-town
Hear
Goal-sick
Leather-taxes-mountain
 
Svar: Laxå, Växjö, Rättvik, Piteå, Köping, Västerås, Mariestad, Nynäshamn, Arjeplog, Ödeshög, Eksjö, Y-stad, Höör, Målilla, Skinnskatteberg
 
Vilka är fåglarna?
Paket-ost
Möta
Hur-står-det-till
Fet-tjur
Kvällsmänniska
Himmelsfärgad-fegis
Tjäna-på-engelska
Svar: Kolibri, Råka, Mås, Talgoxe, Nattuggla, Blåmes, Örn
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0