UPDATE: spanskaklass

Okay, nu har jag inte uppdaterat på jätte-jättelänge, så jag känner på mig att detta inlägg kommer att bli ett sånt där mastodont-mega-långt inlägg.

Vart slutade jag? Jo, jag och Marta sprang vårt först 10k-race, så var det. Det var söndag den 14:e oktober. Veckan som följde har jag inte så mycket minne av. Träningsvärken var minimal så på så sätt var loppet perfekt.

Jag spenderade en filmkväll hemma hos Fernando och Juan, tillsammans med Alex såg vi någon spansk film (med engelska subs såklart) och käkade popcorn och brazilian food.

 

Måndagen den 15:e började jag på spanskaklass. Efter ett drygt års uppehåll har jag ÄNTLIGEN börjat studera spanska igen. Eftersom jag har fått för mig att jag vill stanna i Barcelona och inte alls flytta till London i januari tänker jag minsann göra en effort och lära mig det förbannade språket. Jag menar, jag vill ju inte åka ifrån Spanien och säga att jag INTE kan spanska. Egentligen kan jag ganska mycket, grejen är att jag inte har enough självförtroende att prata med andra - perfektionisten i mig är helt enkelt för rädd för att göra fel. Vilket är helt fel tanke, och jag ska försöka ändra på den.

 

Denna gången kör jag i grupp, istället för privatklass. Det är samma skola dock, C2 Barcelona som ligger vid Arago med Rambla Catalunya - ungefär mittemellan jobbet och hemmet. Jag har klasser varje dag, måndag till torsdag från halv7 till 8 varje kväll. Första veckan var vi 6 stycken; jag, min kompis Ross, en tysk kille, en turkiska, en fransyska och en italienare som ser ut som Måns Zelmerlöw. Andra veckan var vi lika många, men nu tredje veckan och sista veckan har vi droppat två (Måns och turkiskan) och är bara 4, vilket är riktigt bra. Man är liksom lite lagom sliten på kvällskvisten efter en hel dags jobb så koncentrationen är inte alltid på topp men som tur är verkar vi alla vara i samma situation. Det kan lätt bli flamsigt men vår lärare Jorge låter oss hållas. Jag gillar dessa spanskalektioner, vi blandar teori med lite larviga lekar som sänka skepp (med spanska oregelbundna verb i imperfekt såklart!)

 

Ar inne på sista veckan nu i min 4-veckorsperiod men har bestämt mej för att fortsatta i minst 4 veckor till. Nu har vi precis börjat med det spännande imperfecto, och då kan man ju inte bara hoppa av, eller hur?

 

Fortsättning följer….


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0