UPDATE: Grattis Mamma och JCS

Den 19:e Oktober (det var en fredag) flog jag hem till Sverige for en langhelg. 19:e oktober ar ocksa min mammas fodelsedag sa det forsta jag gjorde efter landning pa Arlanda var att bamsekrama fodelsedagsbarnet. 
 
Den har Sverigehelgen hade varit planerad ett bra tag. Det var namligen sa att kusin-Christin (som fyllde 25 i maj) fick i present av oss att ha pa Jesus Christ Superstar pa Gota Lejon. Nar Christian och jag gick ur nian tog vara mammor med oss pa JSC i Goteborg. Vi var 15 och det var den forsta musikalen vi sag live, vilket ocksa blev starten pa ett musikalintresse av rang. Sa, vad passade battre – 10 ar senare – att se samma musikal med samma sallskap dvs kusin, moster och mamma, dock i Sthlm istallet for Gbg.
 
Jag flog med absolut basta flygbolaget – Norwegian! Varfor ar dom bast? Jo, I tell you, inte bara ar de oftast i tid, serverar god mat och underhallning ombord, de har trevlig personal och bast av allt – de har WIFI onboard! Pa 10 000 meters hojd gar det att koppla upp sig, visserligen ganska segt och man kan inte ha sa manga saker igang samtidigt men det fungerade – jag facebookade, twittrade och googlade lite.
 
Anyway, sa hur var musikalen? Jo, Jesus Christ är ju svår att misslyckas med när ett freak som jag sitter i salongen och nynnar med. Ola Salo hade huvudrollen som Jesus och Ola ar ju en standing favorit hos oss, therefore, var forvantningarna ändå rätt sa höga. Och visst han levererade och var bra men han var långt ifrån bäst. Istället var det Judas som imponerade mest. Han fick också mest jubel i slutet.
Ola är liksom dragplåstret för musikalen och visst har gör ett bra jobb men han är inte musikalartist i grund och botten och det märks när stjärnor som Patrik Martinsson (Judas) kommer fram. Gåshud på hans nummer. Även Pilatus, Petrus och Maria Magdalena var grymt bra.
 
Jag gillar även faktumet att de gjort en nyöversättning på texterna (det är Ola som fixat med det) och det har gett hela showen en mer modern touch.
Vad sägs om Lessen Jesus, det är fel det jag ser (Listen Jesus I don't like what I see). Eller Jag har alltid velat bli apostel (Always knew that I'd be an apostel). Okej, det kanske inte var de bästa exemplen på modern text men det märktes när vi satt där i salongen att texterna fått sig ett uppfräshning med coolare uttryck och lite slang här och var. Jag gillart!
 
 
I slutbetyg får den ändå en 4 av 5. Även om jag är ett musikalfreak så är jag ganska kräsen av mig och jag har ju sett en hel del musikaler i West End som jag kan jämföra med.
 
But remember Judas is way hotter than Jesus!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0