KAJSA's KONDITORI

Guess what. I have been baking.
Jag fick ett ryck förra veckan hemma, och fick för mej att jag skulle baka lite inflyttningskakor till min bästaste Teresa. Tanken var att bara göra hennes (och mina) favoriter: Dumlekakan.
Men efter att jag fått med mamma på bakidén, och en handlingstur till Servus (där vi t o m fick med oss en kak-kok-bok) blev det blev det lite mer kakbakande.
Choklad-cookies med vit choklad
Äppelkakor med förstekta äppelskivor med kanel och smör.
Jordgubb- och blåbärs-mördegs-längder.
Som om inte detta vore nog, gjorde vi kakaorullad tryffel med likör också, men jag glömde att fota dom eftersom de tog slut så fort. They were to die for.
Teresa verkar gilla kakorna, som hon käkat till frukost, lunch och middag den senaste veckan. Jag vart själv imponerad av min kakbakar-ådra. Mamma ska ha tack för hjälpen, det var en kul och annorlunda torsdagkväll.
Vad kom spontanbakningen ifrån? Jo, jag tror det var när jag var hemma hos Malin på semla-fettisdags-födelsedagskalas. Hon hade nämligen äran att fylla år på fet-tisdagen och med det bakat egna semlor, fixat 4 (?!) olika fyllningar; den gamla hederliga (men inte goda) mandelmassan, den mer moderna (också mycket godare) vaniljkrämen, hasselötskräm och chokladkräm. Som om inte det vore nog kunde man också välja på 4 (?!) olika smaker på grädden; vanlig grädde, chokladgrädde, hallon- eller blåbärsgrädde. Malin hade arrangerat det hela att man fixa sin egen semla. Kul ide!
Jag valde att göra en semla med en blandning av vaniljkräm, chokladkräm och hasselnötskräm (varför spara på det goda?) och blåbärsgrädde, toppat med florsocker. Godaste semlan nånsin!

Kommentarer
Postat av: Teresa

Lovely...

SV: ja, jag hoppar för att jag missade en.

SV: ja, cambiasso. eller sneijder. Gärna båda ;)

SV: vem har sagt att jag ska slänga mina kläder. men OM jag ska så är du först. I KNOW!!!

2012-03-02 @ 22:19:14
URL: http://chinni.blogg.se/
Postat av: Mammie

Lite kryptiska meddelanden mellan damerna ovan, men men.....

Semlorna fick jag också smaka. Godaste i stada!

För att inte tala om alla dessa kakor!!!! Livsfarligt att ha dem hemma. Men nu är de tvärslut. Inte konstigt alls.

2012-03-04 @ 21:27:49
Postat av: Lissa

Heeeeeiii vart försvann min plåt med kakor?!?! ;)

2012-03-05 @ 20:41:33
URL: http://chaison.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0