I HEART LJUDBÖCKER

Jag läser mycket. Det är fakta, men nu på sistone har jag även börjat lyssna på böcker. Ljudböcker alltså. Och jag älskar det. Det är perfekt att ladda hem, lägga in i iPhonen och lyssna på när man går till och från jobbet (25 minuter åt vardera håll), när man går på långpromenad själv, när man reser och framförallt när man vill sova. Det är rogivander och man somnar så lätt när någon berättar en saga för en. Det träliga är att man inte vet när man slocknar in och lyssnar igenom hela boken utan att man är medveten om det... en miss jag gjort många gånger. Ett annat klassiskt misstag är att glömma att slå av shuffle så spelaren blandar ljudklippen hej vilt. Jag tyckte det var otroligt konstigt när jag lyssnade på min första ljudbok att historien var så ryckig och osammanhängande. Jag tror jag hade lyssnat på cirka 20-25 spår innan jag kom på att jag hade på blandat... och fick då lyssna om. Gör om, gör rätt, liksom.

I love crimes. Just nu är jag inne på Nesbo's kriminalare om Harry Hole, men innan dess har jag betat av Kepler's Jonalinna, Läckberg's Erika Falk, Viveca Sten's Thomas Andreasson och Nora Linde, Mankell's Wallander och Kinesen, Karin Alfredsson's Ellen Elg för att nämna några. Det viktiga när man lyssna på en ljudbok är att uppläsaren är en bra berättare. En behaglig röst som gör att texten blir levande och flyter på är livsviktig annars tröttnar man snabbt. Senast lyssnade jag på Peter Andersson, Johan Rabeus, Katarina Ewerlöf och nu Pontus Gårdinger - alla duktiga och med inlevelse får lyssningen/läsningen att flyta på.

Jag har upptäckt att det är svårt att hålla isär historier om man läser en bok säg en deckare och lyssnar på en annan bok av samma genre så therefore när jag lyssnar på deckare fösöker jag läsa biografier, eller mera dramaromaner - allså helt andra genre. Zlatan går exempelvis utmärkt att kombinera med Ellen Elg, och Jens Lapidus Livet deluxe fungerar kanon att läsa medans man lyssnar på Hypnositören.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0