DAG18: Min favorithögtid

Right, vilka högtider har vi? Är någon av dessa min favorit?
Nyår - Nope, den mest överskattade högtiden, varje år. Årets sista fest ska alltid bli over the top, för mycket. Förväntningar är skyhöga och uppfylls liksom inte. Bästa nyåren är de som är oplanerade med nära och kära.
Påsk - Trots påskbakelser? Nja.
Valborg - Well, rätt mysigt ändå. Speciellt 2011 när jag var i Sverige för en gångs skull, och såg brasan brinna på Björkborn.
Nationaldagen - Va? Nej, den har jag inte varit med å firat sen det blev en röd dag eftersom jag bott utomlands.
Midsommar - Possible bästa högtiden. Sommar, västkust, saltvattensbad, färskpotatis, Tjärnö, krabbfiske, lekar, snapsvisor, myggor, familj och extended family, och logdans...
Födelsdag - Nej, det var roligare förr, nu vill man inte bli äldre, presenter i all ära men vill jag verkligen ha något köper jag det till mej själv och behöver inte vänta tills födelsedagen för att önska.
Halloween - Yes, har blivit mer kul senaste åren när man gått utklädd, men favorit? No.
Lucia - Lucia är mysigt med, men det har liksom alltid kommit i skymundan eftersom Erik fyllt år dagen därpå, så jag kan inte säga att Lucia är favoriten trots tidiga mornar, ljus, sång och pepparkakor.
Jul - Jul är kul. Just för att det är en sådan familjetid. Men bästa dagen i julperioden är den 23:e. Då infaller vår pre-christmasfest hemma på Lovart. Det har blivit en tradition sen jag vet inte när. I början var vi 6-7 stycken vänner och bekanta, nu senaste över 20 personer i alla åldrar. Vi lagar massa julmat, dricker glögg och annat och mår gott till in på småtimmarna. Och 23:e December har kort och gott blivit 23:e lika väl som 25:e är juldagen, 26:e är annandagen så vet alla iblandade att den 23:e då bokar man inte in något annat ä julbord hos Berggren/Nilsson på Lovart.


Hmm, så for att summera. Bästa högtiden? Lutar åt den 23:e. Fast midsommar är ju inte så tokigt ändå. Äsch, jag väljer båda, för att det är min lista på min blogg så jag bestämmer reglerna.
Farsan å jag i en motobåt på land, midsommar 2009.

Kommentarer
Postat av: Hela Fam Axberg

Håller med dig Kajsa. Vi är så glada att vi tillhör dom privilegierade (oj vad långt det var att skriva det ordet)som varje år får äran att fira denna högtidsdag med er.Vi gillart.....

2012-03-06 @ 20:43:34
Postat av: Mammie

Familjen Axberg är de käraste gäster man kan ha.

23:e är en höjdarkväll tycker jag med.

Midsommar är topp det också. Det var nog tur att båten stod på land....... :-)

2012-03-09 @ 19:53:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0