DAG8: Min favorit film

Smala Sussi. Without a doubt.

Sen den kom ut och efter att ha sett den minst 17 gånger när det gick på Canal+ och fram till nu (när man sett den ytterligare 17 gånger eller mer) har det varit min favoritfilm. Med karaktärer som Pölsa, Billy Davidson, krabbluktande Gudrun, Tore Tumör, och Micke Tretton kan det inte gå fel. Dessutom utspelar sig det hela i Värmland på värmländska med klockrena kommentarer och fantastiska skådisar. Om jag inte minns fel så gick filmen under benämningen 'Gangsterkomedi på värmländska'.
Just att den heter Slim Susie på engelska är ju underbart.

Erik:- Pölsa, det sitter fyra knarkare och knarkar i din soffa!
Pölsa: - Fyra bara?? Fan, det ska va fullsatt!
-------------------------------------------------------------------------
Pölsa:- Vad fan, du pratar ju Tore! [...] Fan vilken jesus-grej!
Micke Tretton: - Vadå, pratade han mycket eller? Jesus?

Jag tror att jag citera filmen igenom, så jag är nog en rätt annoying filmkompis att se denna med eftersom jag skulle säga replikerna eller börja skratta innan de ens är uttalade. Bäst är det att se filmen med Kristin, eftersom vi båda avgudar den och jag tror hon kan den lika bra som jag.
Lite kul var en gång, i början på min London-period så skulle vi (jag och Ms Jansson) se den tillsammans med en dåvarande flatmate jag hade. Hon var från Stockholm. Efter en kvart in i filmen såg hon frågande på oss: 'Vad är det som är så roligt, jag fattar inte dialekten och inte det roliga i den här filmen...' 'Nuff said.

Underbar film, se'n! eller hyr'n vet jag!

Kommentarer
Postat av: Erika

Haha min favvofilm med, den är underbar!

Jag och mina vänner kallar det våra bakisfilm. Finns inget bättre än att sitta ett gäng halvdöa bakisvänner och dra replikerna ikapp! ;)

2012-01-22 @ 21:04:04
URL: http://erijka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0