BAKA BAKA LITEN KAKA

Jag fick en ide. Jag skulle baka. Kladdekakemuffins och äppelmuffins.

Bra ide, Kajsa!

Börja googla på vad du behöver och vad vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver etc heter på spanska och gå och handla ingredienser!



På min around the corner supermercado Mercadona, hittade allt utom vaniljsocker, inte så pjåkigt after all - Harina de trigo (vetemjöl), azucar (socker), levadura en polvo (bakpulver), cacau (kakao), mantequilla (margarin), manzanas (äpplen), huevos (ägg), sal (salt)... ja, see above - och bortse från diskmedlet - det hade jag inte i mina muffins!

Anyway, så jag började smälta smör, vispa ägg och så vidare. Elvisp är något vi inte hunnit införskaffa än så det blev handvispande. Jag frågade Erik - the masterchef - om man kunde använda stavmixern för vipsning, och han sa att det kunde man om man var försiktig - jag använde inte den utan körde lite träning för armmusklerna instället.

Så. Först blev det kladdisar och sen... äppelkladdisar... Por que?

Jag tror nämligen att bakpulvret jag använde inte riktigt är av samma kvalisort och styrka som hemma så mina muffins och kladdkakemuffins pöste liksom inte till sig. Dom är sega muffins nu. Inte äckliga på något sett, tvärtom, fortfarande goda... men ganska fula och nersjunkna.



Snälla skicka mej bakpulver och vaniljsocker någon! (Svenskt alltså!)

Kommentarer
Postat av: Mammie

Kan bero på vispningen också. Svårt att få samma fluff för hand. Mycket margarin/smör sänker också kakorna en del. Tror nog att man kan använda stavmixern, men en elvisp kan nog vara bra i hushållet. Funkar till mycket annat också, exempelvis potatismos.

2011-05-30 @ 22:58:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0