Kenya - THE ARRIVAL

Skrivet 15/09/2010

Vi landade på Mombasa International före utsatt tid.Det duggregnade lite men under den två timmar långa minibussfärden (en sån minibus där väskorna lastas på taket under en presenning) hann det bli strålande sol och klarblå himmel.



Hotellet är superturistiskt. Bara italienare. Alla snackar italienska, till och med personalen och till och med före engelska (som ändå är officiellt språk). Jag har dock gjort mej kompis med större delen av dem redan eftersom de ändå föredrar att prata engelska framför italienska och jag verkar vara den enda engelsktalandehär for the time being.

Hursom, alla talar italienska, alla skyltar är på italienska, maten är italiensk me bruschettas, pasta, pizza etc - Lite synd. Jag undrar varför som italienare åka utomlands och få exakt samma stuff som man redan har hemma?

On top of this så är de så kallade beach boysen JÄTTEJOBBIGA. Man kan inte ens gå utanför hotellstrandområdet förrän de är på en som hökar. Det ska säljas prylar, utflykter, kläder och safaris. Och jag skojar inte när 5-10 stycken litterary hänger efter än vare sig man vill eller inte. Ordet NEJ eller NO verkar inte existera i deras ordlista. OCH de snackar alla det förbannade italienska språket! Jag har nu blitt anti-italiensk på semestern så jag kör med engelska till alla o-italienare.

Anyway, apart from this så är Kenya vackert. Sandstranden är kritvit, havet (där jag tagit årets första dopp) är turkosblått, kristallklart och varmt. Indiska oceanen är det för övrigt, har aldrig badat där tidigare. Det finns massor med korallrev, snäckor, musslor, ostron, sjöstjärnor, krabbor, nemo-fiskar, till och med muränor.
 




Hade läst i min East Africa book från Lonely Planet att man bör bada med sandaler eftersom korallerna kan vara vassa, jo tack. Det första jag gjorde var att ignorera detta och visst, jag slog foten i ett korallrev så hårt att den nu är öm och blå. Klant-Kajsa? Förvånande anyone?

Tempen ligger på 30+, sol, lite vind - alldeles utmärkt. Solen tar direkt, men vi kör på solskyddsfaktor 50 och 30. Vi är ju faktiskt toknära ekvatorn och jag är mozzarellavit och pomodororöd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0