HEATHROW DI MERDA

Puh. Vi är hemma.

Heathrow sucks.

Förra lördagen kom ett litet snöfall i London, sisårdär 5 centimeter som la sig på backen, inte mer. Detta gjorde att flygtrafiken totalt stannade av på lördagen och söndagen. Sjukt eller vad?

Luton, Gatwick, Stansted och City airports öppnade såsmåningom på måndagen, med reduced flight schdule och en massa förseningar, men yttersert får cancellations. Heathrow däremot, körde nästan inga flights, på tisdagen kom 3 utav 10 flighter iväg coh endast en runway var öppen. Ingen mer snö kom, det vart plusgrader och fortfarande kan inte en av världens mest traffikerade flygplatser få sina flyg att gå igång.

Erik vart orolig, jag sa att vi oroar oss inte förrän tisdagkväll (vårt flyg skulle gå onsdagkväll). Men så, på SAS hemsida så hade de en live flight schedule och vår onsdagsflight stod som CANCELLED.

Shit.

Jag bröt ihop, ringde SAS och dubbelkollade. You are number One Hundred And One in the queue. Vad gör man? Väntar såklart. När jag kom fram, så reconfirmade kvinnan på andra sidan luren att visst vår flight kommer inte att gå. Detta varkvällen innan, på tisdagen. Hon kunde boka om oss till den 26:e, via Köpenhamn eller så kunde vi få full refund. Jag gjorde inget utan ringde pappa och Erik (fick inte tag i mamma), och rådfråagde vad vi skulle göra. Jättebesvikna att inte kunna komma hem till den 23:e men what to do? Nästa flight som gick någotlunda nära, var till Oslo den 24:e - självaste julafton. Jag bokade. Och vi ändrade om ledigheten så att vi skulle vara hemma över nyår instead.

Just out of curisoity så checkade jag statusen på vår flight på onsdagsmorronen, vad står det inte, jo - PLANNED as scheduled! WHAAAT? Ringde SAS igen, you are number EIGHTYEIGHT in the queue. Väl talandes med SAS-personalen säger de att jo, men alla SAS-flighter ska gå från och med klockan 12 idag. Och vi var fortfarande med på 21.05-flighten (tacka gudarna att jag inte avbokat eller bokat om dagen innan). Jag ringde Erik och bad honom sluta tidigare för vi var ju tvungna att dra hem och packa.

Klockan 17 var jag hemma, tokpackandes. Erik kom halv 6, taxin väntade utanför huset kvart i sex. En halvtimme senare var vi på ett kaotiskt, knökfullt Heathrow, där de inte släppte in folk utan biljett och bekräftad flight.

Köade i någon halvtimme, och när det väl var vår tur hittade de inte mej i systemet. Erik kunde checka in men jag hade tydligen inget ticket number. Klump i halsen, fick jag snacka med en supervisor som efter mycket inget kunde göra något utan skickade mej till customer services. Där vart jag ståendes i 10-15 minuter och klumpen i halsen växte. Jag ville hem, när jag var så nära.

Till slut säger mannen bakom disken: it's OK, just get another boarding card printed.

PUH, tack för det!

Vi fixade nytt b-pass, gick igenom säkerhetskollen och andades ut. Åt lite mat eftersom vi stressat och just insett vad hungriga vi var.

Flighten till Stockholm var i slutändan 1,5 timme sen, men what the hell - vi kom hem, landade på Arlanda till -minus 24, klockan 2 på natten svensk tid.

Heathrow di merda, höll på att sabba allt men det löste sig i slutändan!

Kommentarer
Postat av: Mammie

Lucky us! Vad är väl en jul hemma......alldeles underbar förstås.

2010-12-26 @ 00:12:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0