3. Scotland

Dag ett: Edinburgh
Dag två: Stirling, Loch Lomond, Fortwilliam
Dag tre: Loch ness, Inverness, Aviemore, Glasgow
Dag fyra: Glasgow
Dag fem: Glasgow, London

Hämtades av en taxi, klockan 04.30 am utanför huset, kördes sovandes till Gatwick. Flög till Edinburgh tillsammans med kollegan Ivan.

Vi kom till Edinburgh sjukt tidigt på söndagsmorren, hämtade upp vår hyrbil, åkte in till stan och checkade in på Apex City Hotel på Grassmarket, med utsikt över Edinburgh Castle, centralt och bra! Eftersom det var tidigt så lät vi bilen så parkerad, och vi började utforska stan by foot. Med våra gratispass tog vi oss igenom Edinburgh Castle, The Royal Yacht Britannia, Camera Obscura, The Scotch Whiskey Experience, Holyrode Palace, Royal Mile, lunchade på Behive Inn och käkade middag på något Middle-east place där man inte fick dricka alkohol. Skottlands varmaste dag 2010 fick vi erfara, solen sken och temperaturer på 20+. En perfekt första dag.



Utsikt från hotellet.



The Scotch Whiskey Experience, med världens största samlinga av whiskey.



Camera Obscura







Utsikt från The Royal Yacht


Mitt hotellrum, med en 6 x Kajsa bed.



The Scotsman, varmaste dagen hittills i Skottland.

Dag två inleddes med hotelfrukost, sen bar det av till Stirling Castle. Enligt hotellet, en halvtimmes bilfärd away. Och det är det säkert. OM MAN KÖR RÄTT. Det gjorde inte vi, isället för att vara där när det öppnade halv 10 var vi där vi elva-snåret. Men vi fick se lite landsbygd på köpet så vi ska inte klaga.

Efter besöket i Stirling fick jag debutköra i en felstyrd bil. Det gick bra, i början slog jag väldigt mycket med högerhanden i bildörren eftersom jag ville växla med den handen, men efter ett tag kom man in i det hela och körningen gick bra. Fick tummen upp av en busschaffis, blev tutad på en gång i en rondell, men annars var det nemas problemas. Det var ju mest landsväg så lugna pucks!

Det blev lunch i Balloch, vid Loch Lomond innan i tog en kryssning på lochen. Efter det körde vi längs Loch Lomond till Fortwilliam, där vi skulle övernatta på Ben Nevis Hotel and Leisure Club. Inte lika flashigt hotell som kvällen innan men fullt okej, och de hade en tjusig leisure club med pool och gym. Efter et stillasittande dag i bilen sprang jag en timme i gymmet innan middagen på hotellet.

Tog inte så möe pics denna dag, hade ju fullt upp med bilkörningen.

Dag 3 började också med frukost på hotellet, bilfärd upp mot Loch Ness, besök på Loch Ness Visitor Centre. Nu kan vi allt och monstret, som jag tror INTE finns.

Sen blev det forsatt bilfärd till Inverness, och ner på andra sidan Loch Ness. Vid stoppade på Tomatin Distillery, fick en guidad vising och en whiskey-tasting. Den andra på resan so far, och fortfarande inte gott.

Vi stannade för lunch i Aviemore, tydligen en skidort och det var minsann lite snö kvar på bergen. Åkte vidare neråt, hann med ett snabbt besök på The Famous Grouse Experience i Crieff innan vi begav oss ner till Glasgow för att återlämna bilen.

Checkade in på Campanile hotel, precis brevid mässanläggningen där VisitScotlands expo skulle take place dagen efter. Jag gick en liten prommis i området innan middagen och det var lite som Docklands, modernt men ack så tråkigt, definitivt tillägnat businesspeople.

Middag blev på området enda resturang som inte var inuti ett hotell, en asiatisk/kina/japan/thai-inspirerad one, ett ögonkast från hotellet.

Dag 4 vad mässdag. Började dagen med att springa en timme i gymmet tvärs över gatan, tog mej till Scottish Exhibition Centre med min Axis & Globe badge och började mina inbokade möten. Det var möten med hotell, attractions, distilleries, bussbolag, turistbyråer - you name it. Verkligen en utvecklade och bra dag och nu kan jag allt om Skottland.

På kvällen var det kvällsaktivitet anornad av VisitScotland, fördrink på Crowne Plaza, sen båttur till Xscape Adventure Centre där man fick välja på ett gäng aktiviteter såsom, klättring, bowling, curling eller indoor skiing. Gissa vad jag valde?

Indoor skiing såklart.









Det var om jag ska vara ärlig, ganska så kasst. Backen var en liten fjuttbacke och det tog kanske tre minuter att åka upp med knappliften och en halvsekund att åka ner, men det roliga var att jag fick med mina kollegor ut i backen. De var nybörjare, och jag kunde känna mej som en riktig hejare på skidor, för en gångs skull.

Det var det.

På den femte dagen, torsdagen, skulle vi flyga hem. Trodde vi. Tack var vulkanutbrottet på Island var alla Skotllands flygplaster stängda, så vi fick ta tåget ner till London. Det blev en lång dag och kostade multum, men det står ju jobbet för.

Det vat Skottland i sin korthet. Rekommenderas verkligen.

Kommentarer
Postat av: din gamle far

Hej Gumman, snygga skidkläder kommer de från myrorna. Have nice

2010-04-20 @ 07:43:17
Postat av: Mammie

Scotland......lovely! Dit vill ja åka igen. Visst är väl Edinburgh en vacker stad! Du verkar ha hunnit massor på få dagar. Det gäller att utnyttja tden väl.

Beträffande skiing - du kanske följer med oss till Austria next year?

2010-04-22 @ 22:00:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0