Bullbak

Idag har EVy och jag bakat. Vi fick för att vi skulle baka kanelbullar för länge sen och så nu när jag var hemma i Sverige förra veckan så köpte jag med mej jäst. Svensk jäst. Som Evy tycker luktar gott (?!).

Tidigare på dagen frågade jag Anders vad man behöver för att baka bullar, han sa: "eeh, kanel och, eeh, bullar". Dagens finest no 1.

Anyway, trots strålande solsken och blå himmel stannade vi inne och bakade. Tanken var först att bara göra kanelbullar men då vi hade ganska möe jäst fick det bli en sats kanelisar och en vaniljbullesats.
Enligt receptet skulle en stats bringa ungefär 25 bullar. Och vi tänkte att 50 bullar kommer ju bli lite mycket men hey what the h*ll man kan ju frysa in.

Efter lite missöden med margarinet fick vi till slut ihop två degar som fick stå och jäsa. Med missöden menar jag att det tog oss två försök att mixa ihop jästen, smöret och mjölken då vi köpt 'olje'-smör som skar sig som busen.
Evy fick palla sig ner till corner-shopen för att inhandla nytt smör. På söndagar stänger de lite tigigare (runt fem) men eftersom klockan bara var lite efter 3 så sa jag åt henne att det var öppet. Hon gick ner, jag tänkte inte så mycket på det. Efter en stund ringde hon och sa att den var closed. Hmm, weird. Jag gick ner för att leta på en annan off-licence men ser då att min cornershop minsann visst är öppen. Det visar sig att Evy gått åt fel håll och hittat någon annan cornershop (som inte jag visste fanns) men som också var stängd.
Så roligt dock, att hon inte såg 'min cornershop' som litterary är vägg i vägg (well, ett hus emellan...) med oss.
För att citera Evy: 'Det är ju en hög häck i vägen...' Javisst. Dagens finest no 2.

   

Well, back to the baking. Första satsen blev kanelbullar, degen skulle kavlas (allt enligt receptet) i regulär (?!) form! Dagens finest no. 3.
Mycket viktigt det där med regulär form. Det blev inga 25 bullar inte, utan kanske 15 i olika storlekar och (regulära) former.

Alla som kan baka vet ju antagligen att man ska pensla bullarna med ägg innan man gräddar dom. Det gjorde vi ju naturligtvis. Grejen var bara den att vi inte hade någon pensel så det blev till att använda en liten spoon.
Vilket i sin tur ledde till att det blev lite mycket ägg på några av bunsen, vilket i sig ledde till att när de väl gräddades blev det lite omelettfeeling på dem. Det såg i alla fall ut som det.
Det var dagens finest no. 4. När de sedan var färdiggräddade var vi ju så nyfikna på omellettbullarna men provsmakningen fick vänta tills att vanillasarna var klara.

Vaniljbullarna gick utan några missöden. Degen räckte till 14 stycken tror jag. Olika men perfekta på sitt vis. Personal touch så att säga.

Provsmakningen fick bli ute på trappan med ett varsitt glas dietcola och två bullar var (en av varje sort såklart). Outstanding results. Vaniljbullarna var snäppet vassare, men kanelisarna var inte långt därifrån. Det var ingen omelettsmak på dem som tur var!

Vi har redan börjat planera för nästa gång. På lördag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0