english word of the day

sjalv tycker jag att jag ar ganska bra pa engelska nu, efter 1,5 ar i englands capital, men man stoter nastan dagligen ihop med ord man inte kanner igen. oftast sker detta nar man ska oversatta nagot fran svenska till engelska som haromdan. jag hade en grupp som bokat en visit pa towern med guide. gruppen ringde till mej (det har hande pa jobbet alltsa) a sa att de inte hittat guiden, varpa guiden ringde a sa att han inte hittat gruppen.

Hmm (1)?!?

gruppledaren (som var svensk) sa att de stod vid vallgraven innanfor entreen precis brevid en glasbyggnad..

Hmm (2)?!

innan jag ringde guiden var jag tvungen att prepara mig lite, vad heter vallgrav pa engelska??? jag fragade min team kollega som kan allt, men han visste inte. han fattade vad jag menade men visste inte ordet pa engelska (han ar fransos fran borjan). sa jag fick ga till min andra, engelska, kollega a forklarade:

"what is the english word for the water surrounding a castle?!?" "in swedish we say wallgrave, but i dont know the english word, you know??"

"oh, you mean a moat!"

"boat?!?!?"

"no moat with an M not a B"

"aha, thanks"


sa nu vet ni, och jag att moat betyder vallgrav.. kan vara nyttigt for the future!


Kommentarer
Postat av: Carro

tack,alltid lär man sig något. inte för att jag är vidare bra på engelska, men :) vallgrav är alltid bra att kunna. så trevligt att du har skaffat dig en blogg. så kul att läsa vad folk har för sig.

2008-04-27 @ 21:57:10
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0