TanziZanzi Vacay 2016

Då var det dags för ett blogginlägg igen. Som vanligt, klicka på de mindre bilderna för att se dem i större format. Och som vanligt, detta är nog mest kul för Linda och myself eftersom vi enligt egen utsago "är så jävla roliga alltså..." Enjoy!
 
Where
Tanzania & Zanzibar
 
When
11SEP-25SEP 2016
 
Who
TTWs - Linda och Kajsa 
 
Ekonomiansvarig
Kajsa
 
Packningsansvarig
Kajsa
 
Hälsoansvarig
Kajsa 
(Linda, har du med passet? Linda, har du tagit malariapillret? Linda, har du vaccinerat dig? Linda, har du tagit mygga? Linda, jag har plåster?)
 
Passansvarig
Kajsa
 
Underhållningsansvarig
Linda
 
Flygplatser
Gatwick South terminal (LGW)
Heathrow Terminal 4 (LHR)
Nairobi Jomo Kenyatta International airport (NBO)
Dar Es Salam Julius Nyerere International airport (DAR)
Arusha airport (ARK)
Zanzibar Abeid Amani Karume airport (ZNZ)
Muscat International airport (MCT)
 
Platser
London
Dar Es Salam
Arusha
Lake Manyara National Park
Ngorongoro National Park
Tarangire National Park
Zanzibar Nungwi
 
Väder
Sol på eftermiddagen
Moln på morgonen
Regn
Blåst
17+ på safari
28+ på Zanzibar
 
Accommodations
Holiday Inn Heathrow J4M4
Aquiline hotel, Arusha
Some random campsite
City Link Pentagon hotel 
Langi Langi
 
Quotes
"Oj det var inte bra!"
"It can only get better"
"Let's not jinx it"
"Is there wifi here?" "Yes" "Can I have the password please" "Yes" 
"Jag trodde jag hade malaria i natt"
"Atsjo, jävla malaria alltså"
"Alltså, jag skulle inte kunna bo i Afrika"
"Jag är inte gjord för Afrika"
"Vad ska vi göra i 8 dar?" "Vi får väl prata med varann"
"Men det gör vi ju mycket bättre på whatsapp"
"Orkar man umgås med samma person i två veckor?" 
"You had me at wine"
"IQ80, är det dåligt eller?" "Jag vet inte"
"Coca-cola? Hot or cold?"
"Would you like ice to your drink?" "Yes please, NO THANK YOU"
"Wash your hands please"
"Is there a pharmacy nearby?" "Should I call a doctor?" "No, we just need drugs"
"It's out the gate, to the right, walk past the football field, when you see the super market, the pharmacy is to the left..." x3 (cirka 100 m bort...)
"Jag skulle vilja ha en skärmmössa nu"
"Jag är inte vänsterhänt i vanliga fall"
"Det är så drygt med malaria alltså..."
"Jag hade ingen lust med en timme och tjugo minuter i taxi just nu"
"Inte jag heller, 25 minuter hade räckt"
"Goooooudis"
"Ah, speciellt när det är dubbat på tyska" "Linda, Liam Neeson pratar engelska!"
"Goda kakor" "Ja, det är typ rom i" "Mäh, varför har du inte sagt det innan?"
"Alltså, dom är inte bara högljudda på engelska, dom är alltid högljudda, på danska med"
"Rapade hon just på dig?"
"Jävla tupp-jävel som gal, gol, galer, vad det nu heter mitt i nätterna!"
"Jag ska beställa coq au vin eller nån annan maträtt med tupp"
"Måsar kan dra åt helvete"
"Ruckel, vilket bra ord!"
"Nu är jag glad"
"We will give you updates when we have updates"
"Om jag dör, bränn min telefon" 
"Hela jag är ett stort virus "Linda viruset Svensson"" 
"Ska vi göra hans dag och köpa alla halsbanden" 
"In Dar they told us that there was a problem at Zanzibar airport" 
"The DAR airport is closed for 2 hours"
"Jag har fått en friend request från..." x4 (Linda blir sur)
"Hej Linda, I tried to send you a friend request but your settings won't allow me"
"Åh svensk musik, det här låter som bo Kaspers orkester" 
"Tycker du, jag tycker det låter latino" 
"Önskar att uber fanns i Afrika"
"Are you okay?" x3 på Mamma Mia 
"Jag är sååå hungrig nu!"
"Tyck synd om oss"
"Jag tycker synd om oss"
"Is there a celebration or why are they singing?" "Oh, just of joke" 
""We are also going to Nungwi, perhaps we can split a cab." "No, Doubletree is very far". 
"You from Sweden too? Ok, go through" 
"Tänk vad mycket bättre det hade varit om de haft en McDonalds" 
"Undrar om man kan adoptera barn och betala med kreditkort. Jag har ju inte riktigt ekonomi för det just nu."
"London, London, this way, this way!"
"Jag sprang upp min ljumske nu, typiskt."
"Jag är grymt oimponerad över hur de sköter det här "
"Blame it on us, we've had nothing but bad luck since the beginning of the trip. We apologise."
"My screen is not working"
"My sound is not working" 
"This is Africa, network problems"
"Hakuna matata" 
"We are not changing rooms" 
"You need a taxi?" "No, thank you!" "OK"
"Maybe tomorrow"
"Du låser dörren fel!" "Nej, jag låser dörren rätt, den har ju två reglar!"
"Min pappa skulle vara stolt nu"
"Lita inte på den här videon, den är likaa pålitlig som jag är oskuld"
"Jag faller över"
"Say cheese guys, eller apelttthhiiiin"
"Now that´s a proper zebra crossing"
"Duh duh duh, M.A.L.A.R.I.A"
"Congestion, no no, I mean constipation, constipation! I have problems doing number 2"
"We found prosecco!"
"Jag blandar alltid ihop Värmlandsvisan och nationalsången"
"Har ni en egen visa?" "Har ni inte det i Dalarna"
"Jo, långa bollar på Bengt"
"Eller Kopparbärsvisan"
"Ligger inte Kopparberg i typ Närke?"
"We´re on standby??" "How likely are we to get onboard?"
"There is a 90% chance that you make it, quite a lot of standby"
"Vad tror vi om vädret idag?"
"Djuuuz, djuuuz, coconut juice, very fresh, very good, coconut juuuuice, goody price"
"10 minutes or African 10 minutes?"
"Vi är girls också"
"Hey hey hey, yo yo yo"
"Vi är rätt snygga utan smink"
"Can we get another towel please" "NO"
"Kan du öppna mitt nagellack?"
"Back for dinner"
"Vad heter impala på svenska, rådjur?"
"Har vi pratat om finska piroger eller har jag drömt det?"
"Vi har pratat om det med tyskarna"
"Ja, men jag har drömt om det också"
"Jag drömde om dig och Markus... " 
"Mina senaste google-sökningar är på sympthoms of malaria, lok lok"
"Is it far No. No not far..." när vi åkte till det nya hotellet i Arusha som låg halvägs till Kilimanjaro
"Can you arrange for a taxi, an airport transfer?" "Yes" "Okay, how much does it cost?" "You can speak to the driver"
"Items should be removed randomly"
"Wifi is down, have you tried to turning off/on the router" "hey, this is Africa" *ryck på axlarna*
"Hey dreadlocks manager, your wifi is not working!" "Oh, let me try to switch off/on the router"
"Det här måste vara med i bloggen!"
"Screw you Africa, we're pissed off"
"Grillkörv, värmlandskörv, ölkörv, skogshuggarkörv, chorizokörv, salamikörv..." -se länk!
"We work in the travel industry, just let us check in and sort this out with the travel agent"
"Läckert"
 
Fragnances
Mygga blandat med aftersun
Mygga blandat med heat-salva
Mygga blandat med parfym
Facebook/Twitter/YouTube body spray
 
Framtida yrkesval
Meterolog
Tandläkare/Tandhygienist
Stylist
 
Hashtags
#TanziZanziVacay
#TTWsOnTour
#HelloAfrica
#High5Big5
#WeLoveYou
#MycketTänder
#ItCanOnlyGetBetter
  
Personer 
Hamisi
Tyska par x 2 (Chris & Marie, Martin & Sara)
Drug dealing chef Marcel
Ennis-look-a-like manager med dreads på Langi Langi
Jafar-taxi-chaffisen
Danska högljudda familjen
Ryska högljudda paren
Svensk "affärsmannen" i Dar
Rapande servitrisen på Amaan resort
Speedos-killen (ryss)
Söta afrikanska barn, speciellt flickorna i prinsessklänningar
Pakistani britten som satt brevid Linda på vägen hem (urbota korkad)
Störig svensk familj på takbar
 
 
I-landsproblem
Dåligt nät
Regn på fm
Ingen uber
När man öppnar paddan kommer allla mail, notifications och nedladdningar igen, fast man redan öppnat på telefonen. Drygt!
 
Böcker vi läst
Svensk maffia
Diverse kriminalare
Bricking it
The phycopat test
You deserve a drink
Between you and me
Lonely planets Tanzaniaguide
 
Tidsfördriv
Soduku
Podcats
Ospelade kort
 
Wi-fi-passwords
1122334455
9876543210
Hemligt lösen i Africa-shoppen
Gym-lösenord på safaricampen (deadlifs och kettlebells)
kitendawili
kitendawili2
happiness4
 
Djur 
Skrattande hyenor 
Mygg
Vattenspindlar
Svarta fåglar
Tuppar
Ödlor
Jättefjärilar
Småkryp i handfaten
Små bambis på hotellområden
Savann-djur (giraffer, zebror, lejon, sjakaler, elefanter, flodhästar, antiloper, gnuer, bufflar, vårtsvin, gamar, impalas, färgglada fåglar, apor...)
Kossor med puckel
 
Landskap
Savann
Slätt
Stäpp
Regnskog
Strand
Saltsjö
Saltvatten
Krater
Tidvatten
  
Mat
Ugali
Grytor och curries
Dragster-godis
Coconut-juice
Passionsjuice
Instant coffee
Zanzibar special pancake med passionsfrukt, tomat och paprika (?)
Cola zero som smakar vanilj
Peanutbutter
Vita äggulor
Nutrious, delicious and healthy fast food i DAR
Cassava-chips
Chapati
French toast som mest var äggig
Geggagröt och leverstuvning till frukost
Pringles chips
Ananassylt
Bananer
Röda bananer
Passionsfruktsylt
Surt Gott & Blandat
Bananbröd
 
 
Things that did not go as planned
Flights - ombokade
Hotell - Bokning fanns inte
Direktflyg ZNZ - MCT var inte direkt utan via DAR där det var "milirary action" i 2 timmar
Sovsäcken som försvann längs vägen
Flätandet av Lindas hår. Det blev typ en inbackad fläta. Nästan.
 
Shopping
Ingenting förutom instant kaffi och en limpa cigg
 
Valuta
$
£
Tanzanianska shillings
 
Färdmedel
Flyg
Taxi
4W Jeep
Buss
 
Afrikanska ord
Pole pole
Jambo 
Hakuna matata
Karibou
Polisi
Habari gani
 
Språk vi inte kan, som det är jobbigt att inte förstå när man vill tjuvlyssna
Swahili
Danska
Tyska
Ryska
 
Sånger 
Jambo jambo - lyssna här
Ace of Base-medley - lyssna här 
We are going on a safari - lyssna här
Hello Africa - lyssna här
Lionking-soundtracket - lyssna här eller här eller här 
In the djungle the lions sleep tonight - lyssna här
Värmlandsvisan  - lyssna här
Långa bollar på Bengt - lyssna här
Tänk om jag hade en liten liten apa - lyssna här
Coco Jambo - lyssna här
Överste Haitis march - lyssna här
Sommaren är kort - lyssna här
 
Lejonkungenreferenser
"Så skrattar ju hyenorna i Lejonkungen med"
"Det är dom som dödar Simbas farsa"
"Nej det var ju Mofasa"
"Du menar Scar"
"Vart är Timon"
"Åh kolla Pumba"
"Rafiki, eller vad han/hon nu heter, är väl en apa?"
"Djungelboken utspelas väl också i Afrika eller kanske inte, det kanske är Asien?"
"Vart utspelar sig Babar?"
"Jag såg en Zazou!"
"You know that annoying bird watching over Simba"
"Måste nog se om Lejonkungen på flyget hem, allt är som i den filmen"
 
Händelser 
Kajsa spiller kaffe på passageraren bredvid när hon ska gå på toa 
Ombokning till nya flyg med Kenyan Airways och vi är på standby 
Lindas imaginary karatekick på Mamma mia 
Handskrivna boardingkort och ombokningspapper på Heathrow
Ingen hotellbokning i Arusha
Bråket som tog flera timmar med hotellpersonalen i Arusha
Ombokningen av hotell i Arusha till Premier Palace som visar sig vara överbokat
65 dollar för en taxitransport som bör kosta 30
Visandet hur man slår på duschen och kranen i handfatet
Gröna flip-flopen som vi fick när vi bad om en handduk
Lindas födelsedag utan sealions men med happy hour
African traffic jam i djungeln (elefanter i vägen)
Linda har sy-junta och lagar byxor 
Lejon vs hyenor - catfight om buffelbytet
Hotelltoaletten med saloondörrar - vem designar toaletter så?
Barnprogrammsdiskusion - det var bättre förr, dock inte med Ika i rutan!
Disembarking innan take-off på hemresan då DAR var closed i 2 timmar och vi fick köa i säkerhetskontrollen igen. För att sedan komma in i avgångshallen och påbörja boarding på en gång. 
Kajsa borstar tänder och dansar på lyset
Oman Airs safety video x4 
Kajsa är övertrött på sunkigt hotellrum i Arusha och asgarvar
Kajsa fastnar i en "wait-a-minute"-buske och får blåmärkenbett och Linda är mest oroad över att Kajsas cardigan inte ska gå sönder. 
 
 
Nära döden upplevelser 
Elektrisk stöt-dusch
Linda kör nästan in i en annan bil
 
Sjukdomar 
Malaria 
Ljumsk-ont
Blåmärken 
Förstoppning 
Myggbett
Sockerdricka i armar och ben
Alla snörvlande människor på flyg
Bleeding gums 
Lindas halva stortånagel och skoskav
 
Vi kommer inte sakna
Hur segt allt går
Oman Air's non existent inflight entertainment
Allt känna sig lurad 
African efficiency
Beach-boysen
Att behöva klaga på allt, vi gör vanligtvis inte det, men när vi inte får rätt från början blir vi lack
Afrika generellt
 
Nästa gång åker vi till
Vegas
 
Avslutar med THE face expression of the year, Lindas alltså:
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0