Hello Mello

Igår var vi på Melodifestivalen. Finalen. På Friends Arena. 
 
Det var jättekul, och ett oväntat starkt startfält. Kul att det för en gång var lite ovisst om vem som skulle vinna. Även om Frans var favoriten, så kändes det stundtals som att det var öppna kort och att vem som helst kunde ta hem det. 
 
För Tinna och Teresa var det första gången; mamma och jag har ju varit på finalen två gånger tidigare, men vi kom fram till att senaste gången var för 10 år sedan, då Carola vann med "Evighet" - gud, det känns som hundra år sedan! Vi var även 2004 när Lena Ph vann med "Det gör ont". Teresa och jag var även på genrept till Eurovision 2013, när spektaklet ägde rum i Malmö. Det var också häftigt, fast det är ju något visst när det är direktsändning i Sveriges största tv-kanal. Allt kan ju liksom hända och många nerver är i spel. Nu är SVT så himla proffsiga, produktionen är oslagbar, så otroligt visuellt snygg, känns nytt, coolt och nytänkande. 
 
Gina och William gjorde ett oväntat bra jobb som programledare. Mellanaktsmedley var top-notch jätteroligt. Jag menar, vem visste att DJ Mendez fortfarande is alive and kicking? Måns och barnen var gulliga i sin lugna Heroes-tolkning. Gardell och Sarah Dawn Finer gör ju aldrig någon besviken. Det kändes som om SVT, efter, vad jag förstår, några ganska mediokra deltävlingar, satsade järnet och sparade inte på någor krut under finalen. 
 
Vi kan verkligen vara stolta över vad duktiga vi är i det här landet när det gäller just TV-produktion. Klapp-klapp-emoji!
 
Jag hade inte sett någon hel deltävlingen innan finalen och var lite måttligt intresserad. Nu i veckan innan har jag spotifyat finallåtarna och hade en top 5 klar i mitt huvud. Sen är det ju så att det är inte förrän man ser bidraget på scen som man verkligen kan se om det är en hit eller inte. Live, on stage, kan allt hända och låten kan låta helt annorlunda än på en studioinspelad spotifylista. 
 
Min top 5 såg ut så här:
1. Frans
2. Robin
3. Boris
4. Wiktoria
5. Ace 
 
Detta var innan finalen, only based on spotify. 
 
Efter att ha sett alla låtarna live, så såg listan ungefär samma ut. Dock var alla så sjukt duktiga igår. Det var hög klass på årets bidrag. MEN, man kände att när Frans gick på scen, med det publikstödet, att this is it, han kommer ta hem det. Och mycket riktigt. Välförtjänt, grabben är bara 17 år. Such a cutie!
Boris var dock mest klass på. I alla fall för oss över 25 som uppskattar stil och elegans istället för bara bringor, sneakers och nakna bad. 
Robin hade kvällen vackraste ögon, dom ögonen alltså! Och han spelar munspel! Vem smälter inte för en man med munspel! 
Wiktoria - grym tjej med cool scenshow och jordens voice! Hon kan komma långt, kul att det går bra för en tjej som kommer från ingenstans. De andra brudarna (Molly, Lisa, Saraha, Ace) var såklart också superduktiga men Wiktoria var vassast igår.
Panetoz och Samir & Viktor går hem hos kidsen, inte hos juryn. Tur det. David föll bort i mängden. Oscar var duktig och det gick ju bra för honom. Jag tycker personligen att hans låt lät lite som en Måns-kopia. 
 
Nu blev det ju så att Frans vann. Det tror jag kommer bli bra. Han lär ha enormt stöd i Globen när det är dags! La Suede 12 points!
 
Cutie-Frans. Robin med ögonen. Boris med klass! Mina favs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0