2013-krönikan

Ja, så kommer vi då till den del av året då det är dags att sammanfatta. Detta har jag gjort i några år nu och det är alltid lika kul att gå igenom året som gått.
 
Här kommer 2013 versionen.
 
Detta var året då jag:
 
- firade in det nya året i Prag
- träffade min brorson för första gången
- sprang Barcelona's halvmara
- överlevde halvmaran (2h07mins) med mamma och pappa som hejarklack
- reste mycket
- besökte Amsterdam 2 gånger
- besökte Berlin 2 gånger
- besökte Prag 2 gånger
- var i London och hängde en del
- åkte skidor i Interlaken i Schweiz på påsk till tonerna av James Bond-introt
- åkte på weekendtripp till Madrid
- åkte på weekendtripp till Istanbul
- började tycka om Turkish Delight i Turkiet
- var i Porto på under Sao Joao (vår midsommar)
- gått en hel del walking tours
- åkte tåg och färja till Dublin och hälsade på Anders
- fick ta flyget hem från Dublin då färjan var inställd
- åkte en vecka till New York i juni
- shoppade lös i the big Apple
- tog tåget och gjorde en dagsutflykt till Philadelphia
- hamnade mitt i en gay-pride i Philly
- mellanlandade mycket överallt
- blev uppgraderad till Business class med KLM
- åt kotunga utan att veta om det
- lärt mig dricka Chai tea och grönt te
- användandet av ordet 'MUMA' istället för mumma i den Berggrenska-Nilssonska familjen
- försökt lära min brorson V-tecknet
- försökt lära min brorson the importance of a great selfie
- fått en ny familj i mina Japan-killar
- sa upp mig från jobbet jag haft i nästan 7 år
- hade en massa ledig tid
- hängde mycket i Sverige under sommaren
- sprang för mycket i Aggerudsspåret; ett milspass på morgonen och en PW och/eller intervaller med farsan på kvällen (fick ryggont)
- sett otroliga landskap och vyer
- var på grisfest i Onslunda med byalaget
- direktöversatte grisfest till pigparty
- fick frågan om det inte var modell som jag jobbade som
- varit gym member på minst 4 gym
- drack mojitos royal (med champagne istället för soda)
- blev på lyset
- var på Secret Cinema i London
- såg Mamma Mia i London
- drog till London för Kristins farewell party
- flyttade ifrån Marta och Anais
- flyttade ner till Barceloneta
- gick på F1 i Montmelo 
- hade best of times med 'f1-gänget' ute på banan och i Barcelona
- gick på Champions League semi mellan Barca och Bayern Munchen på Camp Nou
- gick på sim-VM i Barcelona och såg heta simmare (läs Ryan Lochte)
- flyttade tillbaka till London efter mycket om och men
- fick nytt jobb i London
- gått igenom hundratals orange gates
- bakade en massa tårtor och annat gött
- monterade flera pepparkakshus 
- brände fingrar på upphettat socker
- blev medlem i Power rangers
- var på äppelfestival i Kivik
- somnade med Valte i spjälsängen, ja i sängen
- väntade på bussen till Onslunda i Tomelilla i timmar
- flög till och från Kastrup en massa
- firade Halloween som Robin (alltså Batman's Robin)
- klippte lugg efter månag år av långlugg
- åkte till Palma på julgalej med jobbet
- var snyggast på galamiddag
- fick en herrans massa nya namn eller i alla fall stavningar på Kajsa på Starbucks (bland annat)
- plankade som bäst 2 och en halv minut
- var på luciafirande i St Paul's cathedral
- inte lärde mig japanska
- löpte milen i Hyde Park bland alla svanar och andra birdies
- fick en låt, och inte vilken låt som helst 'Beautiful girl', tillägnad mig på radion av bästa Teresa
- drack cava på takterasser
- blev tillsammans och flyttade ihop med Chris
- lekte lite detektiv och kom på en otrohet
- blev sviken, gjorde slut och flyttade ut
- reste på Power Ranger mission till Japan
- somnade ifrån ljudböcker och numera också podcasts
- firade Valentine's 1-års dag
 
- firande Erik's 25-års dag
- firade Tinna's 60-års dag
- bakade finaste tårtorna till alla födelsedagsbarn inklusive mig själv
- shoppade loss i Ullared med mamma och Teresa (första gången på jag vet inte hur länge)
- lagade sushi 
- overdozed on sushi
- upptäckte okonomiyaki
- åt väldigt mycket mexikanskt (la pancha, la pancha es primero)
- jagade möss i Chris Londonlägenhet
- var på Holi festival of colours med bro i Barcelona
- blev färgglad
- såg Robbie Williams in concert twice - Göteborg och Köpenhamn
- sprang in i Olly Murs i Göteborg
- såg Mark Webber utan tröja - live!
- såg också en hel drös andra förare och F1 folk (Perez, Vettel, Horner, Newey etc)
- satt på samma restaurang som Colin Nutely och Helena Bergström (bara ett bord bakom)
- Huserade i Moby's gamla takvåning i New York
- såg Peter Jöback som the Phantom på Broadway
- såg Carl-Philip på F1 i Barcelona
- fick Paddock pass på F1's testdagar i Barcelona och sprang in i Eje Elgh och Viasat Motorgänget
- var på Mallis med Rita och Sabryna och blev solbränd i början på maj
- #Hashtaggade på alla sociala medier
- fick en post publicerad i Vuelings inflight magazine, om Prag
- röstade på Danny i Melodifestivalen (han tävlade inte)
- var i Malmö på Eurovision Song Contest Final rehearsals med Teresa och kusin Christ
- fotograferade vägskyltar med lite andra motiv i Barcelona
- fotograferade sovande piloter på Ryanairflygning
- fotograferade pingviner utanför en pub i Covent Garden (utklädda människor alltså)
- fotograferade dimmiga med soliga mornar i Hyde Park
- guidade moster och morbror i Barcelona och firade födelsedag med dem
- powerwalkade i Barcelonetas hamn 
- försökte komma in på lyxyachter
- såg första Hobbit med tjeckisk subtitle, bra när alverna eller orcherna snackar sina språk
- skaffade nya glasögon
- var med och tävlade i portvinsföretagregattan i Porto (vår båt vart diskad)
- drack portvin
- drack vin
- drack gin, speciellt Bulldog
- fick en specialutgåva (1,75L flaska) med Bulldog hemskickad 
- åt ostfondue
- blev nojig och trodde jag blitt laktosallergiker och fått diabetes
- åkte pulka mitt i natten i de schweiziska bergen
- körde bil i de portugisiska bergen längs Duoro river
- blev mayor av bland annat Hyde Park på Foursquare
- instagrammade en del (selfies, träningsbilder, japan, valtelicious och bakning)
- facebookade minder än vanligt
- bloggade mycket mindre än vanligt
- dödade flugor i Skåne
- sprang på det skånska slättlandet
- skaffade nya glasögon
- shoppade hos Bosse 
- krajade min framsida på mobilen och gick med den broken i över en månad
- fick utlopp för min kulturella ådra och målade en tavla på Österlen
- insåg att huset på Lärarevägen är kviddevitt
- sökte jobb
- provade gamla balklänningen - den satt som ett tält
- köpte lösgodis (på outlet) på väg till Skåneland
- tappade bort mina nycklar (hittade dem sedan ett halvår senare i mitt passport case)
- var på Casa Rosso i Amsterdam
- rökte på för första gången (inte så farligt som det låter), det var ur en ballong och jag vart mest lycklig och lite borta
- lärde Sabryna att laga lasagne från scratch
- var i Cardiff på jobbtripp
- stannade vid en walsisk tågstation som heter Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch            
 
- var på walesisk bankett på Cardiff Castle och drack lite bubbly
- tappade shampooflaskor på fötterna och fick blåmärken (mer än en gång!)
- lärde mig en drös nya engelska uttryck som 'What a palava', 'In a jiffy', 'Happy as larry'
- hängt på en massa turism-mässor och workshops
- direktöversatte till spanska, från engelska och det blev helknasigt men kul (typ powernapeando)
- hittade på nya engelska ord (typ emperoring)
- tog sjukt mycket selfies
- gått på toa stup i kvarten
- sjungit mej hes på karaokebarer 
- väntat på japanska tågstationer
- älskat det japanska folket för sin trevlighet, snällhet, hjälpsamhet, ja i princip allt!
- börjat crava matcha latte och söta bönor pancakes
- sovit på golvet i en nattbuss mellan Kyoto och Tokyo
- gillat läget när jag inte kunnat sova (med 3 snarkande resekamrater i samma rum) - Lyckan som infann sig när jag fick bo i female dorm med tjattrande japanskor var enorm!
- letat efter riktiga geishor i Gion-distriktet i Kyoto
- vart uppe i ottan och fotograferat Mt Fuji
- druckit mjölk efter a numerous onsen-bad
- trott jag skulle dö av magont när jag köpt rosa constipation pills på japanskt faramcy
- medverkat på en buddistisk morgon bön klockan 6 på möra
- sovit i ett buddistiskt tempel
- åkt super-futuristica tåg, Shinkansen, i Japan
- blivit expert på att käka med pinnar
- testat mössor
- kollat in tempel, shrines, mer tempel och mer shrines och en och annan buddha
- druckit sake på tetra pak
- funnit allt man behövt på 7-11, Family Mart eller Lawson
- trängts med folk vid Shibuya-crossingen i Tokyo
- blivit starkt beröd vid besök i Hiroshima
- vandrat i massa berg (ibland har jag låtsats vara Gandalf) och bambunatur
- sett en och annan ball skyline
- lyssnat på svensk radio
- gått vilse i Hyde Park
- firat första julen med Valtelicious
- firat den bästa dagen i julhelgen (23e) med nära och kära vänner och bekanta på Lovarts med mycket mat, mat och mer mat
- barnvaktat lillen
- solade varje soligt ögonblick i Barcelona
- saknat snön och snöslungandet 
- kollat på en massa sci-fi, fantasy och zombiefilmer, men eftersom det inte riktigt ät mina genre så tillät jag mig själv att somna
- haft för mycket socker i min bulldeg (5dl istället för 0,5 dl), fick rådgöra med mamma och bakade bisottis stället
- blivit djuvän (skoja!)
 - klädde mig mer än gärna i yukatas!
-var ensam på district line till Kensington Olympia
- sjöng glatt med i Kim Cesarion's Undressed (hey my name is, what ever you call me...), One Republic's Counting Stars (lately, I've been, I' ve been losing sleep, dreaming about the things that we could be...), Robin Thicke's Blurred Lines (Ok, now he was close, tried to domesticate you, but you're an animal, baby, it's in your nature) och Daft Punk's Get Lucky (like the legend of the phoenix, all ends with beginnings, what keeps the planet spinning...)
- sov på public transport, tåg, bussar och flyg
 
Och så blickar vi framåt...
 
i 2014 ser vi fram emot:
- Min bestie's Teresas bebbe som bör anlända i juni någongång
- Ett nytt F1-race - förhoppningsvis på Monza
- Monty Python Live i London med brotha
- Justin Timberlake Live i Sthlm med Teresa (om hon inte är för preggo)
- Ett fulltidsjobb igen
- Mamma och pappa's besök till London i februari
 
 
 GOTT NYTT ÅR ALLESAMMANS, och tack för ni finns. 
 

Kommentarer
Postat av: Mammie

Det händer mycket på ett år. Särskilt dina år. Vi är så glada att få följa dig på dina äventyr.
Tack för att du finns! Love!

2014-01-02 @ 18:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0