FULLSPÄCKAT, fulltecknad

Nu har jag varit borta från bloggen ett bra tag igen. Förlåt, men jag har varit så otoligt engaged med en massa olika saker. 
 
Sen sist har detta hänt:
 
I börjar med förra veckan -
 
Tisdag: Joinade DiR (gymmet) igen. Whop!
 
Onsdag: Nationalstejk i hela Spanien. Vi jobbade, men ingen annan verkade göra det. Gator avstängda, affärer och restauranger igenbommade, bomber och helikoptrar som cirkulerade, plus en massa folk och poliser överallt. Tur att det bara var en 24hrs strejk som var över på torsdagen.
 
Innebandy cancelled pga strejk. Spanskaklass med.
 
Tränade på gymmet. 80 mins.
 
Torsdag:
Tränande på gymmet. 80 mins.
Jobb som vanlig till 18, sen bar det var till Karin's nyöppnade herrbutik SiempreYo nere i Gotico för att hjälpa henne med invigningsmingel. Hon har öppnat en butik med herrkläder av skandinaviska märken och hade lite snittar och bubbel-mingel för sina kunder. Jag och två andra tjejer (Anna och Linnea) hjälpte till med serveringen av cava och empanadas. Kul kväll med ett svenkkollektiv jag inte visste existerade i Barcelona. Det var ju såklart icke-svenskar där med, kul mix av folk och riktigt roligt att göra någonting annar for a change. I vanliga fall är det ju jag som är det som dricker cavan och äter upp snittarna....
Senare på kvällen mötte jag upp med Giacomo och hans två italienska polare för ytterligare lite erasmus-barhäng - remind me again varför jag hänger på dessa barer? 
 
Fredag: 
Jobb. Träning (yes, 80 mins). Sedan utgång med min nyfunna vän Renee som jag träffat hos Karin kvällen innan. Vi gick ut på Bar Colombo i Bcneta med en massa sjöfolk (kaptener, matroser, pirater - ja allt havsfolk du kan tänka dig, i alla fall dom som jobbar på storfartyg). Rolig kväll som blev sen, men hyffsat billig eftersom vi blev bjudna på en massa drinkar kvällen lång.
 
Lördag:
Trött och seg men hade lovat Ross och Fernando att träna med dem. Vi körde träning med relax. 
Sedan hem för siesta, F1-kval och bakning. Bakade cookies och EN dumlekaka. Hade inga formar, och glömde att köpa fler så jag gjorde en ny variant på dumlekakorna - istället för plural körde jag på singular och bakade en dumlekaketårta. Både den och cookiesarna blev lyckade och übermumsiga. 
På kvällen efter F1-kvalet drog jag ner till Fernando och Juans med mina nybakade kakor för lite party-drinking-training-for-new-years med Ross, Luke, Alex och såklart Fer och Juan. Vi hängde hemma hos dem i Power Rangers HQ's, drack lite, åt kakor, åt popcorn, lekte bodypartsleken (som vi kör på spanskan), dansade gagnam style, lärde dom engelska rookiesarna att snusa och att inte tugga på snuset (det var inte en succe), lärde dem att dricka mintu (det var en succe). Sedan gick vi ut, till någon bar (där det var på tok för hett) vid Plaza Real. 
Utekväll nummer 3, som också den var lyckad. 
 
Söndag:
TRÖTTARE. Pallade mig upp runt noon för att möta upp med Chris som skulle kommit dagen innan men som oturligt nog tappat sitt pass och finns skjuta på sin BCN-tripp med en dag. Det var en blåsig men solig dag så vi möttes upp vid hans hotell på Ramblan, jag visade runt lite i stan innan vi hamnade nere i Bcneta på CDLC och hängde (siestade) i sofforna där med lite nibbles, cava och mojitos. Bra sätt att spendera en söndag på. Det började regna på kvällskröken men vad gjorde väl det F1-race var på schemat och så vitt jag vet behöver man inte vara ute för att se det. Även om detta inte var någon utekväll så drack vi rätt mycket cava så lite på lyset var jag allt på söndagen med.
 
Denna veckan -
 
Måndag:
Jobbdags igen. Alltid lika kul (greppa ironin) att gå till jobb när man haft en exhausted helg (don't get me wrong, jag har dom bästa helgerna här men ibland önskar jag att jag kunde varva ner lite mellan varven). Anyhow, efter jobbet var det dags för spanskaklass igen. Vi har en ny lärare som viskar. Och ser lite ut som en uteliggare fast med rena tänder. Vi vet inte hans namn än.
När spanskan var slut mötte jag upp med Chris, hans kommande Bcn-manager David med kompis för tapas och drinks på lite olika places in town - avslutade på St Christophers inn vid Plaza Catalunya. Ytterligare en night out.
 
Tisdag:
Tisdagen gick i samma tecken. Jobb, spanskaklass, middag med Chris & co. Denna gången var David's kompis utbytt mot Alejandro och vi gick på seafood-restu. Bara fisk och skaldjur - tur för mig att jag börjat käka sånt. Well, inte riktigt 100 med skaldjuren än men getting there. Vi beställde in tons med mat: det var tonfisk, rape (vet inte vad det heter på svenska), musslor, krabba, kräftor, friterad bläckfisk, squid... och det bästa av allt var att jag åt av det - smakade på allt, det du farmor! Kan säga att jag inte är något jättefan av musslor eller kräftor men krabba funkar och även calamares om den är riktigt friterade. Grillade tonfisken var top notch! Efter den massiva middagen drog vi till Raval och till L'Ovella Negra för lite drinks, table football och darts - sedan vidare för en hotellcocktail på Hotel 1898. Igen, en utekväll - eller en kväll med alkohol involved (hej alkolist!).
 
Oh, glömde bort - gick till Apple Store på lunchrasten för att fråga hur mycket min trasiga baksida på Betsy skulle gå på. Killen som hjäpte mig sa till min förvåning att 'det där fixar vi minsann på 10 mins för 29 euro'. What? Jag hade räknat med 100euro minst, så jag tackade och bad dem laga med en gång. Efter dryga kvarten var telefonen som ny, jag skulle betala med kort (jag har sällan cash) men när jag skulle paya så fungerade inte deras server. Killen som hjälpte mig, Alberto tror jag han hette, simply said: det är gratis för dig, detta är vårt problem så du ska inte behöva betala - it's on the house! Jag blev helt paff, och fick seriöst fråga om han skojade med mig. Det gjorde han inte. Alltså, de få gånger jag gått till en Apple Store har jag fått grym service - ÄLSKA DEM. Du betalar mer för din produkt men blir något fel, något pajar eller glappar så grejar de det. Och snabbt går det. Guld värda.
 
Onsdag:
På jobbet hade jag ett lite snack med min chef Quim, mest för att får reda på vad jag egentligen ska göra efter nyår. Grejen är ju den att jag bestämt mig för att inte flytta till London som tanken var utan jag har valt att stanna här vilket har resulterat i att jag inte har någon position här efter nyår. Så jag vill liksom veta vad jag ska vänta mig - kommer jag vara kvar på Axis? Behöver jag leta nytt jobb? Ska jag läsa spanska på heltid? Lite sådana frågar har jag i huvet. Fick inget direkt svar på dem den här dagen.
På kvällen var det middag med Chris igen, på ett ställe i Gotico som jag tror heter Pla. Muy bien! Jag drack inget annat än bubbelvatten då jag hade innebandyträning på senkvällen och det passar sig inte att komma dit onykter. Nu gjorde jag visserligen självmål i alla fall så kanske nästa gång är bättre om jag är lite i hatten?
Kul fact efter innebandyn när Ross och jag gick mot närmaste bicing tillsammans med Julio (en av innebandyspelarna) och hans son. Det visade sig att Julios fru (som är svensk) kommer från Karlskoga - och att de gifte sig där - av alla ställen på jorden?! Snacka om att världen är liten ibland. I vanliga fall när någon frågar mig vart i Sverige jag kommer ifrån svara jag med en motfråga: 'How well do you know Sweden?' för ingen känner liksom till andra orter än Estocolmo, Gotemburgo och kanske Malmoe. Karlskoga (och Värmland) finns liksom inte på kartan. Så detta var otroligt, att i Bcn stöta ihop med en spansk man vars fru kommer från Kga och att de dessutom gifte sig där OCH att föräldrarna jobbade i Bofors. Amazing!
 
Torsdag:
Pjuh, börjar närma oss slutet på uppdateringen - bilder kommer i nästa inlägg. Är det någon som läser fortfarande förresten, eller har ni somnat?
På torsdagen, igår alltså, fick jag ett nytt jobbförslag. Ett jag inte alls räknat med, och ett jag faktiskt kunde tänka mig - känns som jag gjort det mest på Axis och de t är liksom svårt att hitta motivation ibland - jag behöver en utmaning och jag tror detta, som jag blev erbjuden, verkligen kan vara det. Än så länge har jag inte sagt varken ja eller nej eftersom det hela är ganska vagt och inte helt klart. To be discussed helt enkelt.
Veckans sista spanskaklass var okoncentrerad, vi skrattade mest, lärde oss svärord, skrev kärleksbrev och var övertrötta. Läraren heter Christia or Christian. Fast vi kommer nog kalla han Jesus med riktigt SCH-ljud i början. Han ser ut som en SCHESOUS. 
Efter spanskan löpte jag hem, böt om, slängde i mig en knäckemacka med wästgötaost, och trippade sedan iväg ner till Alexandra hotell för cocktailmingel med mina kollegor. Jag var inte alls pepp men då vi väldigt sällan gör saker tillsammans jag och mina companeros tyckte jag att det var bäst att vara med. Jag är ju trots allt den som förespråkar utgång och då kan jag ju inte missa när de andra för en gångs skull drar ut. Vi tog en GT, gick på CincoJotas och käkade lite tapas, drack lite vin, gick tillbaka till hotellet där det blivit disco (AAAAAAFRICA!), tog en till G&T innan vi gick hem. Hemma runt 1am, utgångsdag nummer 7 på 8 dagar.
 
Fredag:
Behöver jag säga att jag sitter hemma och fajtas med mina ögonlock. Dom vill blunda och sova. Och ska snart får göra det med, ska bara skriva klart. Inte så mycket hände på jobbet förutom att min nya position blev officiell - vilket surprisade mig lite eftersom jag inte tackat ja än. Lite annoyed över det, för jag hade gärna sett att vi pratat igenom detaljerna lite mer innan, men men, det är så här saker alltid har skötts så jag borde vara used to it... för er som undrar så kommer jag antagligen nu vara in charge av vår FIT-avdelning, alltså för individuella bokingar för både Spanien och UK och vi kommer vara basade här i Bcn. Nu är det splittat mellan London och Barcelona med antagligen från 1st Jan kommer vi köra alles from here. Det blir en utmaning det, men jag säger bara: Bring it on!
 
End of message.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0