SPRÅKBEGÅVNINGAR

Igår fick vi spelet. Teresa, Erika, Anders och jag. Det hela började med att jag skulle lära Teresa ett nytt språk, ett helt okänt språk för henne; nämligen rövarspråket. Tydligen, och detta vill jag kolla upp (om det finns någon skåning därute please clarify this for me), enligt Miss Cheh existerade inte rövarspråket i Skåne när hon växte upp och därför kan hon det inte. Är det så, skåningar?


Så, missionet för kvällen var att lära Teresa det nya främmande språket. Nu kan hon det hyfsat i alla fall, för hon har fått en snabblektion av proffslärarna Kokajojsosa, Erorikoka och Anondoderorsos.

Här följer konversationen på facebook, som resulterade i nästan 80 kommentarer:


Kajsa Elin Berggren: hohålolloleror popå atottot lolärora Teresa Cheh rorövovarorsospoproråkoketot! dodetot gogåror sosådodäror!

Teresa Cheh:
Fanns inte i Soskokånone

Kajsa Elin Berggren: hohahohahoha

Kajsa Elin Berggren: dodetot totaror sosjojukoktot lolånongogtot totidod atottot soskokrorivova...

Kajsa Elin Berggren: hohjojärornonanon momåsostote arorbobetota popå hohögogvovarorvov

Teresa Cheh: jojapoppop

Kajsa Elin Berggren: det ser lite ut som finska!

Kajsa Elin Berggren: ah, det kanske SÅ man talar finska!

Teresa Cheh: Det tar fan lika lång tid att läsa det oxå

Kajsa Elin Berggren: finska är egentligen ett rövarspråk!

Teresa Cheh: Vi åker till findland och testar

Kajsa Elin Berggren: Findland?!?! haha Erika Smeds, nästa resa bär av mot Findland om Teresa Chehf år bestämma, vi kan språket!


Här kommer Anders in i konversationen för första gången:


Anders Andersson: Hohhoha, jojagog hoharor foföloljojtot dodenon hohäror dodisoskokusossosinonenon i rorealoltotidod nonu sosedodanon foförorsostota kokomommomenontotarorenon ocochoh vovelolatot bobidodrora. Soså nonu gogöror jojagog dodetot.
Vovilolkokenon unondoderbobaror dodisoskokusossosionon!

Kajsa Elin Berggren: hohahohahoha Anondoderorsos, vovälolkokomomenon totilollol Kokajojsosa'sos ocochoh Toteroresosa'sos totokokigoga vovärorloldod avov vovärordodelolösosa kokononvoverorsosatotiononeror!

Kajsa Elin Berggren: wowe lolovove tothohemom!

Kajsa Elin Berggren: haha, lolovove! bästa ordet!

Anders Andersson: Mome totoo ;P

Erika Smeds: Joja vovi åkokeror totilollol fofinonlolanondod ocochoh totalolaror doderorasos sospoproråkok!

Kajsa Elin Berggren: totilollol är också ett sjukt kul ord!

Erika Smeds: Hur kan Teresa Cheh missar rövarspråket? Har dom inte kalle blomqvist i skåne?

Anders Andersson: Alollola fofinonnonaror boborordode joju hohopoppopa inon hohäror nonu ocockoksoså. Efoftoterorsosomom dode nonu kokanon foförorsostotå vovadod vovi sosägogeror. Vovaror äror alollola fofinonnonaror?

Anders Andersson: I Skåne behöver de inte något rövarspråk eftersom ingen ändå förstår vad någon säger ;)


Och här tappar vi Teresa för första gången:


Teresa Cheh: Tyvär. Men jag har tappat det. När Anders skrev så dog det...

Kajsa Elin Berggren: true that! jojagog kokänonnoneror inontote soså momånongoga fofinonnonaror, gogöror dodu?

Erika Smeds: Sant... I skåne heter det inte rövarspråk utan bara språk.

Kajsa Elin Berggren: hahahahahaha, jag visste det Teresa Cheh, du var verkligen tyst ett tag där!

Teresa Cheh: Oki. jag höll på med bilder. Men sen när jag var klar så försökte jag läsa. Då fanns det bara Anders komentar. Men sen när jag refresh-ade den så kom ert upp och då vart det för mkt.


Och här börjar vi lösa världsproblem (snillen spekulerar!):


Anders Andersson: Erika - Så de pratar alltås finska i Skåne också.. ?

Kajsa Elin Berggren: lolätottot dodagogenonsos bobäsostota kokononvoverorsosatotionon! omom inontote åroretotsos bobäsostota!

Anders Andersson: Teresa - Förlåt. Det kommer tillbaka ska du se ^^

Erika Smeds: Jaa jag tror det, för vet du vad? Jämt när jag ska försöka härma skånska så blir det alltid finska! Äntligen en förklaring!

Anders Andersson: Ahaa..!

Kajsa Elin Berggren: totänonkok, vovi lolösoseror vovärorloldodsospoproroboblolemom hohäror!

Anders Andersson: Jojagog totrororor vovi äror popå gogodod vovägog!

Kajsa Elin Berggren: sosjojukoktot rorololigogtot, tothohisos momadode momy dodayoy!

Erika Smeds: Nonågogonon boborordode bobetotalola osossos foföror dodetot hohäror! Totrororor atottot vovi hoharor nonåtottot sostotorortot popå gogånongog hohäror!

Teresa Cheh: Hohahohahohahoha

Anders Andersson: Vovi kokomommomeror fofå vovåror bobelolönoninongog! Etottot poprorisos nonäror vovi vovälol äror koklolarora kokomommomeror alollola gogånongogeror ocockoksoså atottot dodelolasos utot totilollol osossos!

Teresa Cheh: tom det tog lång tid att skriva


Här gick jag på toaletten och borstade tänderna; kom tillbaka och insåg inte att Anders bytt till I-språket, som Erika hakat på direkt; way to go youngsters!:


Anders Andersson: Vit hin im Isprikit di. Kinski ir littiri itt birji mid dit.. ?

Erika Smeds: Ji kin I-sprikit!

Teresa Cheh: Nu gick du för lång Anders ;)


Som ni kommer märka nedan är inte Teresa med i matchen längre; igen ett oläst språk i Skåne:


Anders Andersson: Bara att bo i Örebro någon månad så har man det i blodet sen ;)

Kajsa Elin Berggren: Va?!?!

Kajsa Elin Berggren: Vad gör vi nu?

Kajsa Elin Berggren: i-språket

Erika Smeds: I-språket ju!

Kajsa Elin Berggren: jiiii, jig fittir... iiips, vid dimt dit blir..

Anders Andersson: Hihihihi!

Erika Smeds: Bri Kijsi!

Kajsa Elin Berggren: ni ir si tikigi illihipi!

Erika Smeds: Di mid!

Kajsa Elin Berggren: tirisi, i-sprikit, di bitir it illi vikilir mit bikstivin i

Kajsa Elin Berggren: fittir di?

Kajsa Elin Berggren: fittir, hahahahah

Erika Smeds: Ji fittir! Di hir ritt, dit ir si min gir!


Tänk vilka knasiga men ack så roliga ord det kan bli!


Erika Smeds: Hahaha!

Kajsa Elin Berggren: jig misti liggi ipp dinni kinvirsitiinin pi bliggin vid tillfilli, si firbinnit kil illtsi, filk misti tri itt vi inti ir hilt friski i hivit

Anders Andersson: Haha. Nej, stackars Teresa. Det är I-språket. Du byter ut alla vokaler mot i:n :)

Anders Andersson: Dit ir vi inti!

Erika Smeds: Tidligt itt vi inti ir friski!

Kajsa Elin Berggren: hihihi, virkligin, jig hir firklirit fir tirisi ni, fir si im hin fittir... :)


Ytterligare ett världsproblem löst:


Teresa Cheh: Ah. men nej. Jag har precis lärt mig rövarspråket. i-språket låter ju som isländska... lr?

Anders Andersson: Haha. Typ, faktiskt.

Erika Smeds: Yes! Jag fått reda på att jag både kan finska och isländska ikväll!

Erika Smeds: Vilket språkgeni!

Anders Andersson: Min nij, ni ski jig kili. Sir frim imit itt lisi ditti inim snir frimtid i din bligg Kijsi!

Kajsa Elin Berggren: endast 66 kommentarer, bättre kan ni!

Kajsa Elin Berggren: ditti kimmir itt spiris ich liggis ipp pi bliggin, vir si siker. gid nitt Indirs, siv gitt!

Erika Smeds: hihi, irkir inti mir.. skrittir ji ihjil mig hir!

Anders Andersson: Gid nitt ich siv gitt till ir icksi!

Erika Smeds: Gid nitt!

Kajsa Elin Berggren: hihi, jig sigir nitti nitti ni mid, vi hirs imorrin. titisi hir di simnit ilriidi?

Erika Smeds: Haha hoppas ni läser allt ut högt för er själva.. låter ju inte klokt!

Erika Smeds: Gid nitt Kijsi! Siv si gitt! Hirs! Piss!

Erika Smeds: Piss piss!

Kajsa Elin Berggren: piss piss Iriki!

Kajsa Elin Berggren: krim krim icksi fir din dilin!

Kajsa Elin Berggren: jig ski lissni pi min ljidbik ni, pi iliki kipitil tinkti jig.

Erika Smeds: Di kimmir simni ifrin igin!


Det var det, kul, skitkul kvällsunderhållning med bästa bästisarna! Det gjorde min dag, och även idag gör det min dag! Asgarvar varje gång jag läser det.

Experterna (Kajsa a.k.a Kokajojsosa eller Kijsi, Teresa a.k.a Toteroresosa eller Tirisi, Erika a.k.a Erorikoka eller Iriki och Anders a.k.a Anondoderorsos eller Indirs)


Kommentarer
Postat av: Mammie

Ditti vir virkligin in indirbir lisning.

Anonderorsos låter som en grekisk ö.

Toteroresosa låter som Pomperipossas syster.

Tirisi är väl grannstaden till Tblisi.

Iriki måste väl vara en japan.

Kokajojsosa tror jag ligger i Lapplandsfjällen, ovanför Pajala eller så.

Kul var det iaf. Jag skrattade högt!

Jag är ju ingen skåning på riktigt, bara till hälften av börd, men nog kan jag rövarspråket.......

2012-04-25 @ 22:10:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0