KEEP FISHING

Prepared to be shocked!

JAG HAR ATIT FISK... for forsta gangen pa nastan 18 ar.

Det ar ett megasteg for froken Berggren. Jag har ju varit veggie i drygt ett och ett halvt ar, men en strang sadan sa inget kott och ingen fisk. Fisken har ju aldrig varit nagot problem att avsta fran eftersom jag vid skolstarten (typ 7 ar gammal) fick iden att ‘jag ska minsann inte ata fisk mer’.

Jag har under hosten sma-testat lite fisk-tapas, canapés och liknande da jag insett att i Spanien klarar man sig INTE om man inte ater nagon typ av kott.
Nar man ar ute pa restaurang och fragar efter de vegetariska ratterna, tittar de fragande pa en och sager att ‘pollo’ och ‘atun’, gar ju att ata som vegetarian. Jovisst, sen nar blev kyckling och tonfisk kottfritt?

Dessutom existerar inte Quorn- och Soja-produkter, de kanske finns men inte i samma utstrackning som jag ar van vid in SWE eller UK. Nar besok fran Sverige kommit har de fatt ta med quornfars, quornfileer, morotsbiffar etc in order for me att fa lite annan man an pasta med gronsaker, bonor eller linser.  

Jag har alltid varit petig med maten och fisk har jamt gatt bort. Tur for mej att jag haft en mamma, en farmor, en faster och en brorsa som alltid lagar tva ratter vid familjemiddagarna. En fisk och ett alternative till mej (oftast potatisrelaterat... ni som kanner mej, kanner ocksa till min karlek till potatis).

Sa, nu nar jag var hemma pa jul bad jag farmor (som ar fisk-expert nummer ett) att laga en fiskratt till mej. Det blev kokt torsk med potatis i dill och aggsas, for jag skulle minsann borja mitt fiskatande pa basta satt.
Mamma och jag bjods pa bade torsk och rodspatta och jag at en bit av varje. Och bast av allt var att det gick ner, det var gott. jag kan tanka mej att ata det igen.

Det ni?! Det finns hopp har i livet!

Nasta steg blir fiskgratang eller Tinnas fisksoppa som jag hor ar outstanding.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0