panettone

Igar hade vi den sista italienska lektionen fore jul coh nyar.. sa forsta timmen jobbade vi med imperativ och andra timmen larde vi oss lite om italienska jultraditioner. OCH det bjodes pa panettone. Panettone ar en typisk italiensk julkaka som ser ut som en jattemuffin och innehaller russin, apelsinbitar och annan torkad frukt. Inte i min smak direkt. Jag at min bit, som var quite grande, bara for att vara snall. Ibland maste man ata ackliga saker for att vara polite. Det var jag igar. Alla andra tyckte att 'Oh det har var minsann det godaste vi atit pa lange... Oh kan jag ta en bit till, Kajsa, vill du inte ha mer? Ta en bit till!"  Nej tack. En bit panettone racker for mej.

Forra aret skickade Giorgan's mamma med en panttone hem till Sverige. Jag visste redan innan att den inte skulle gora succe pa Lovartsvagen sa det var ingen surprise att ingen riktigt gillade den. Mamma tog med den ner till Skane oc bjod Marie och Ellika och de tyckte nog om den, for den kom aldrig mer tillbaka till L-vagen...

Nej, tacka vet jag Choklad! By they way, har jag sagt att jag vill ha en chokladfontan i  julkapp! :)


Kommentarer
Postat av: Mammie

Det är tur att man har vänner och bekanta som kan tycka om det mesta man själv inte vill ha. Panettone går att äta, men man längtar ju inte direkt efter den, om jag säger så. När den dessutom har en hållbarhet på ett halvår minst, och man kan skicka den med snigelpost över världen, känns det ju lite skumt att äta den. men jag hr ju sett att de säljer engelska Christmas-cakes redan i september hos dig, så det finns väl liknande lite här och dig. Tacka vet jag dagsfärskt bröd!

2008-12-16 @ 11:33:16
Postat av: carro

får du hem en sån till kga, let me smaka. låter ju hur gott som helst ju! men, lite chokladtopping skulle inte sitta fel.



när är det du kommer hem nu då? jag åker hem på torsdag 18e :) ska bli så skönt! see ya

2008-12-16 @ 17:03:03
URL: http://arrow.blogg.se/
Postat av: rolf

Jag har inte läst vad du skrivit men fin bild du har på min panettone. Min pappa kom på panettone och nu tack vare dig finns det online också. Tack för reklamen.

2011-11-27 @ 23:17:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0